Arz's Delicious Homemade

Assalamualaikum w.b.t,

- Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog Arz's Delicious Homemade. Arz's Delicious Homemade menerima tempahan untuk sebarang majlis (Pertunangan, Perkahwinan, Hari jadi, Kenduri kesyukuran dan sebagainya).
- Nikmati kelazatan produk Arz's Delicious Homemade dgn dekorasi yg cantik & menarik pada harga yg berbaloi.. :)

- Untuk pertanyaan atau tempahan sila hubungi saya: Arz / Lena : 019-6056500
- WhatsApp : 019-6056500
- Tempat: Pangsapuri Seri Proton, Kg Jawa Klang.
- Tempahan hendaklah dibuat seawal 2-3 minggu bergantung kpd kuantiti tempahan tersebut. Lagi awal lagi bagus.
- 50% deposit hendaklah dibayar atau bank in ke akaun Maybank saya bg tempahan RM100 & ke atas. Email bukti bayaran ke : rz_lena@yahoo.com
- Pickup point : Pangsapuri Seri Proton, Kg Jawa Klang dan Shah Alam.


**
****Terima Kasih******


ha.. korang kenal tk buah delima atau dikenali sbg Pomeganate?dah lama kite cari..berbulan2... sabtu lepas baru kite jumpa delima nih jual kat mydin subang.
puas hati.. sbnrnya bukan kite mengidam..tapi mmg kite suke sesangat makan buah nih... sedappp...korang tgk ler ... sekali masuk molot.. errmmm.. sejuk2

nie info ttg delima yg kite copy paste dari herba2u.com. tk sangka buah delima nih banyak khasiatnya...so tk rugi kite suke sesangat buah ni...
Delima atau Pomegranate adalah tanaman buah-buahan yg berasal dari Iran. Namun kini ia sudah ditanam di daerah Mediteranian, di Asia Tenggara dan RRC di bahagian selatan.
Tanaman ini mudah tumbuh di hampir semua iklim namun ia lebih sesuai ditanam di dataran rendah, tanah gembur kering.
Delima dibahagi kpd 3 jenis iaitu delima putih, delima merah dan delima ungu. Namun yg paling mudah didapati & bnyk khasiatnya adalah delima merah. Delima juga bermanfaat bg menyembuh berbagai penyakit.
"Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung. Pohon kurma, tanaman-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya yg bermacam-macam itu bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan zakatnya) dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya, Allah tidak menyukai orang-orang yg berlebih-lebihan" (Al-An'aam[6]:141).

Hampir kesemua pokok delima boleh dimanfaatkan sbg ubat. Kulit kayu, kulit akar, kulit buah, daun, biji, dan bunganya.Khasiat delima ini mmg luar biasa banyak.
Isi buah delima dimanfaatkan sbg menurunkan berat badan, kecacingan, sakit kerongkong, suara parau, tekanan darah tinggi, sering kencing, rematik(artritis), kembung perut. Manakala biji2nya juga sbg ubat kebah demam, batuk, keracunan dan kecacingan.

0 comments: